Dag 02 San Francisco

Find more about Weather in San Francisco, CA

Alcatraz Island, San Francisco CA

Verslag:
Vanmorgen al weer voor dag en dauw wakker, om kwart voor zes en Willem zelfs nog eerder! Hij had al ontdekt dat de Golden Gate weg was! Gelukkig was die later weer terug, maar dit maakten we vaker mee vandaag. Bakkie gemaakt en lekker rustig wakker geworden. Daarna zijn we de straat opgegaan om een taxi aan te houden die ons naar pier 33 moest brengen. Vanaf daar varen de ferryboten naar Alcatraz Island. Dit eiland in de baai van San Francisco is vooral bekend vanwege de gelijknamige zwaar beveiligde gevangenis die daar was gevestigd. De gevangenis is in gebruik geweest van 1934 tot 1964. Al Capone, de gangster uit Chicago, is de meest bekende gevangene van Alcatraz.

We waren ruim op tijd bij pier 33 en hebben nog een beetje in het zonnetje gezeten, het was best lekker, een graad of 18. Boarden begon op tijd en nadat we drie keer onze ticket hadden laten zien en de verplichte foto (2 stuks voor $ 22,00 die we er echt niet voor betalen!) hadden we een mooi plekje aan boord. Pilletje wat ik van Hennie had gekregen, werkte perfect want ik heb nergens last van gehad. Het was niet ver maar de deining blijft hetzelfde en daar kan ik slecht tegen. Al heel veel foto’s gezien van het eiland en het was heel gaaf om het nu echt te zien. We hoorden dat de totale afstand naar het Cellhouse een kwart mijl was. Is toch te doen als ik het rustig aan doe en het was de moeite waard om een paar zere voeten voor te krijgen!

Je kon lekker rondkijken in je eigen tempo en we hebben heel wat foto’s gemaakt voordat we eindelijk bij het Cellhouse kwamen. Hier kregen we een Audio Tour in het Nederlands. Heel leuk en interessant, je kreeg erg veel informatie over hoe het leven was in de gevangenis. Een paar wetenswaardigheden:
• de exacte locatie van de cel van Al Capone is onbekend;
• Robert Stroud, “the Birdman of Alcatraz”, heeft op Alcatraz nooit vogels gehad;
• de gevangenis heeft nooit vol gezeten, er waren 336 cellen beschikbaar maar daarvan zijn er maar 260 gebruikt;
• er waren geen executies op Alcatraz hoewel er wel vijf zelfmoorden en acht moorden zijn gepleegd.
Sinds 1972 wordt Alcatraz beheerd door de National Park Service, het is nu onderdeel van de Golden Gate National Recreation Area. Dit was zeker een bezoek waard en we zijn blij dat we dit gedaan hebben.

We zijn nog even naar pier 39 geweest en hebben de Californische zeeleeuwen staan bewonderen die daar altijd op pontons liggen. Er waren een paar mannetjes aan het stoeien wat een erg leuk gezicht was en wat een herrie maken ze dan! We hebben hierna een taxi gepakt naar het hotel en hier onze eigen auto gepakt. We zijn toen eerst Lombart af gereden. De straat staat bekend als de meest bochtige straat van de wereld, hoewel dit slechts een klein stukje van de gehele straat betreft. Het stukje is slechts één huizenblok lang, maar telt acht scherpe haarspeldbochten. Dit bochtige stukje van Lombard Street loopt over Russian Hill, waar je de meeste motels van San Francisco vindt. Dit was echt heel gaaf en heel steil.

Nog een beetje rondgereden en soms zelfs een beetje huiverig voor de enorm steile wegen die je hier hebt. Je duikt af en toe echt de afgrond in! We zijn vervolgens naar de Golden Gate Bridge toe gereden. Je moet er eigenlijk over heen lopen maar dat kan ik nu niet dus maar proberen om er wat mooie foto’s van te maken. We vonden een heel mooi punt bij Fort Point maar er hing hele lage bewolking en de brug was amper te zien! Gelukkig trok dit op een gegeven moment weg en konden we nog wel wat foto’s maken. Die hebben we van alle kanten gemaakt en er zitten gelukkig wel wat mooie plaatjes tussen. Op de terugweg bij een supermarkt wat boodschappen gedaan en toen terug naar het hotel. We hebben trouwens vandaag gemerkt dat we een geweldige auto hebben, ontzettend luxe en comfortabel met veel zeer vernuftige dingen. Hier willen we wel wat mijlen in maken!

Bekijk hier de foto's!

1. Geweldige foto's van Alcatraz :-) Zo is het ineens anders dan in de film. Jullie hebben een aardig intensieve dag gehad begrijp ik, maar wel weer veel gezien. Die straat met al die bochten ben ik ergens in Z.Frankrijk ook tegengekomen, was gewoon uitkijken dat je niet een tuin belandde, het heeft idd wel wat. En wat die auto betreft, dat is wel een hele luxe hoor, daar kun je mooie afstanden mee rijden, heerlijk comfortabel lijkt me. Nou luitjes, jullie zijn ws al weer op, het is hier nu 17.00 uur, dus dag 3 kan beginnen. Veel plezier weer! Liefs...xx

2. Het was veel lopen op Alcatraz Monique, te veel eigenlijk voor mijn meisje...Vandaag, dag 03, misschien iets minder lopen maar wel genieten van de prachtige uitzichten. Ik zag net dat de Golden Gate er weer is, komt mooi uit want daar moeten we zo overheen!